ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری جاساز ۲۰۹ بسته هروئین از معده ۳ تبعه افغانستانی در هنگ مرزی تایباد نجات کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مالیات؛ مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است آخرین اخبار از دستگیری عوامل اصلی ربودن «یسنا» (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار پلیس راه نسبت به احتمال ریزش سنگ در جاده کرج - چالوس (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقدام عجیب طالبان: انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان! بند قانون جوانی جمعیت به‌دلیل کمبود ماما اجرا نمی‌شود آتش‌سوزی منزل مسکونی در خیابان صیاد شیرازی+تصویر (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) محور هراز یکطرفه شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای اعضای بدن جوان مرگ مغزی، نجات‌بخش جان پنج بیمار شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی خودرو در محور نیشابور- کاشمر هفت مصدوم بر جای گذاشت (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله با سلاح سرد به مامور نیروی انتظامی در ملارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه چیز درباره تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ + راهنما آخرین خبرها از پرونده ربایش «یسنا»، دختر کلاله‌ای | ۴ متهم دستگیر شده‌اند آخرین خبر‌ها از وضعیت مناطق سیل‌زده خراسان‌ جنوبی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمدید زمان مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ بی‌ثباتی در کارخانه انسان‌سازی! انتقال زائران حج تمتع از مدینه به مکه با قطار سریع‌السیر
سرخط خبرها

هشدار معاون دادستان درباره اخلال در نظم عمومی در چهارشنبه پایان سال | دستگیرشدگان چهارشنبه سوری شناسنامه دار می‌شوند

  • کد خبر: ۲۱۴۰۲۴
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
هشدار معاون دادستان درباره اخلال در نظم عمومی در چهارشنبه پایان سال | دستگیرشدگان چهارشنبه سوری شناسنامه دار می‌شوند
هر سال چند هفته مانده به چهارشنبه پایان سال، فعالیت مخرب عده‌ای سودجو رونق می‌گیرد، افرادی که مرگ و درد را به دیگران می‌فروشند و گاهی این آتش شوم دامن خودشان را نیز می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، دود چهارشنبه سوری نیامده به چشم خانواده‌ای در شهرستان ارومیه نشست و در حادثه انفجار یک منزل مسکونی هنگام ساخت مواد منفجره، چهار نفر کشته شدند.

هر ساله در آستانه رسیدن به چهارشنبه پایان سال، پلیس در مشهد و استان تعدادی فروشنده، توزیع کننده و تولیدکننده موادمحترقه خطرساز را دستگیر می‌کند و در آستانه رسیدن به آیین چهارشنبه سوری امسال، معاون دادستان خراسان رضوی در امور پیشگیری به افرادی که به هر نحوی با مواد منفجره سر و کار دارند، هشدار داد که در صورت دستگیری به اتهام اخلال در نظم عمومی، شناسنامه دار می‌شوند و در تمام طول سال زیرنظر هستند و سال بعد نیز پیش از چهارشنبه آخر سال فراخوانده می‌شوند.

دیروز برای بررسی آنچه در چهارشنبه سوری پارسال گذشت و آنچه امسال تاکنون در آستانه چهارشنبه پایان سال در مشهد و استان رخ داده است، در مرکز رسانه‌ای دادگستری خراسان رضوی با قاضی سیدهادی شریعت یار گفتگو و جزئیاتی از گذشته و امروز را مرور کردیم.

وحشت دیگران جرم است

به گفته معاون دادستان خراسان رضوی، سال گذشته وضعیت مشهد و استان در شب چهارشنبه سوری بهتر از سال‌های قبل بود که این مهم با همکاری شهروندان و خانواده‌ها به دست آمد هرچند در این میان باز هم هجده نفر به اتهام خرید، فروش، توزیع و... دستگیر شدند.

وی درباره سرنوشت افرادی که در چهارشنبه سوری دستگیر شوند بیان می‌کند: از آنجا که تنها صدای انفجار منجر به وحشت شهروندان می‌شود، خودش به تنهایی از مصادیق اخلال در نظم عمومی است، هرچند معمولا این اقدامات مجرمانه با خسارت زدن به اموال عمومی و خصوصی، آسیب به دیگران و گاهی حتی منجر به مرگ دیگری همراه می‌شود که در اتهام مرگ دیگران فرد متهم به قتل تلقی می‌شود، در سال‌های قبل مشابه این پرونده در مشهد داشته ایم.

قاضی شریعت یار ادامه می‌دهد: به مجرمان هشدار می‌دهیم که دادستانی به عنوان مدعی العموم وسط میدان است و با هر فردی که اقدام به خرید، فروش، توزیع، ساخت و حمل مواد منفجره کند برخورد خواهد کرد و دستگیرشدگان در این ایام شناسنامه دار می‌شوند و همیشه زیرنظر خواهند بود و در طول سال و آستانه چهارشنبه سوری باید در کلاس‌هایی که برایشان در دادسرا تشکیل می‌شود، حاضر شوند.

وی می‌افزاید: گاهی افراد با این تصور که با شناخت خطرات موادمحترقه اتفاقی برای آن‌ها نخواهد افتاد، دست به تهیه و تولید یا توزیع و مصرف این موادمنفجره خطرناک می‌زنند، این درحالی است که وقتی با آسیب دیدگان این حوادث صحبت می‌کنیم همه شان می‌گویند که با شناخت خطرناک بودن این مواد، حواسشان به نحوه استفاده بوده است و فکر نمی‌کرده اند برایشان اتفاقی بیفتد.

مخالف شادی نیستیم

معاون دادستان خراسان رضوی با بیان اینکه ما مخالف شادی شهروندان نیستیم و اتفاقا از آن هم استقبال می‌کنیم، بیان می‌کند: از شهروندان می‌خواهیم تا جایی که می‌توانند در این شب از تردد در خیابان‌ها و معابر شلوغ خودداری کنند، زیرا در پرونده‌های زیادی تاکنون دیده ایم که افراد فقط به عنوان تماشاچی به این تجمع‌ها نزدیک شده و آسیب دیده اند، از خانواده‌ها می‌خواهیم که مراقب فرزندانشان در این شب باشند و خودشان برای آن برنامه ریزی کنند و با روشن کردن آتشی کوچک در فضایی اختصاصی همچون حیاط که خانواده‌ای در آن نباشد، دور هم جمع شوند.

وی ادامه می‌دهد: البته روشن کردن آتش به معنی سوزاندن لاستیک یا ریختن بنزین روی آن نیست، بلکه آتش در حجم اندک و قابل مهار روشن کنند. هرچند روشن کردن آتش در فضای باز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چون در پرونده‌ای یک کودک در آتش ترقه‌ای کوچک (سیگاری) که به اصطلاح می‌گویند بی خطر است می‌اندازد و در پی انفجار آن سنگی به چشم مادرش برخورد کرده بود و موجب نابیناشدن یک چشم این زن شد.

هشدار به فروشندگان

قاضی شریعت یار در ادامه به فروشندگان موادمحترقه همچون فروشندگان اکلیل سرنج هشدار داد، در صورتی که فردی دستگیر شود و اعلام کند مواد پیش نیاز تولید بمب‌های دستی را از آن‌ها خریده است، این فروشگاه‌ها در آستانه عید نوروز پلمب خواهند شد و بنری روی آن‌ها نصب می‌شود و علت پلمب را اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چطور می‌شود فهمید مخاطب برای چه این مواد را خریده است، بیان می‌کند: وقتی نوجوانی برای خرید مراجعه می‌کند یا جوانی که از سر و وضعش معلوم است این مواد را در حجم زیاد برای چه می‌خواهد، دیگر جای هیچ توجیهی نمی‌ماند.

حواسمان به همه هست

این مقام قضایی در پاسخ به اینکه نحوه شناسایی مجرمان و هنجارشکنان در این شب چگونه خواهد بود؟ تصریح می‌کند: در این شب تیم‌های گشتی محسوس و نامحسوس پلیس و مسئولان امنیت شهر در صحنه خواهند بود، تمام دوربین‌های شهری و نظارتی در این شب بررسی می‌شود، افرادی که بخواهند از درون خودرو یا موتورسیکلت موادمنفجره پرتاب کنند، قطعا شناسایی می‌شوند و حتی اگر زمان زیادی بگذرد، باز هم به سراغ این افراد خواهیم رفت.

وی ادامه می‌دهد: گاهی شهروندان با فیلم‌ها و عکس‌هایی که از افراد خرابکار گرفته اند ما را کمک می‌کنند تا مجرمان را شناسایی کنیم و به سراغشان برویم و برای همه این افراد پرونده تشکیل می‌دهیم.
به گفته قاضی شریعت یار سال گذشته تعدادی از دستگیرشدگان را به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) بردیم تا از نزدیک ببینند که با اقدامات آن‌ها چه اتفاق‌هایی می‌تواند رخ بدهد، در همان دیدار کودکی را به بیمارستان آوردند که بر اثر انفجار پوستش سوخته بود و باید پزشکان پوست‌های سوخته را جدا می‌کردند که فریاد‌های کودک دل سنگ را آب می‌کرد.

سوختگی دردناک

وی ادامه می‌دهد: یک موضوع مهم دیگر بحث درمان آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه سوری است، زیرا اگر فردی آسیب ببیند درمانش درازمدت و دردناک است، فرد آسیب دیده باید زمان زیادی زیرنظر باشد تا جایی که قطعا تمام تعطیلات نوروزش را با درد و رنج طی کند.

معاون دادستان خراسان رضوی با بیان اینکه گاهی افراد به بهانه شادی در این شب به اموال عمومی و خصوصی آسیب وارد می‌کنند، می‌گوید: دستگیرشدگان حتی اگر به فردی آسیب نرسانده باشند باید خسارت‌های ایجادشده را جبران کنند، گاهی تنها با زدن بمب‌های دست ساز به دیوار‌های ساختمان‌ها موجب خسارت می‌شوند که در صورت شکایت شهروندان، این افراد باید خسارت آن‌ها را نیز بدهند.

رصد فضای مجازی

دیگر موضوعی که این مقام قضایی به آن اشاره می‌کند، رصد فضای مجازی است و یادآور می‌شود که در این مدت با استفاده از ظرفیت پلیس فتا، تمام اتفاقات رخ داده در فضای مجازی را رصد می‌کنیم و برای متخلفان در این حوزه پرونده تشکیل می‌دهیم.

وی از خانواده‌ها خواست تا در صورت مشاهده اقدامات خطرناک فرزندانشان همچون ساخت بمب‌های دستی و... موضوع را به پلیس اعلام کنند، در این پرونده‌ها با توجه به مشارکت خانواده ها، فرزندانشان دستگیر نمی‌شوند و برخورد‌ها فقط به صورت ارشادی خواهد بود. همچنین از شهروندان می‌خواهیم در صورت مشاهده افرادی که اقدامات خطرناکی دارند، از تشویق و تحریک آن‌ها خودداری کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->